8 апреля 2019 г.

Інформаційний супровід і підтримка освітнього процесу

Перехід України на компетентнісний підхід в освіті відповідає сучасним запитам суспільства. Але компетенція як така не виключає набуття знань і умінь шляхом передачі різної інформації. Таким чином, при будь-яких парадигмах освітнього процесу важливість інформаційних технологій незаперечна.
Взагалі можуть застосовуватися різні способи подання та передачі інформації відповідно до можливостей людського організму. Крім того, існують різні способи передачі інформації однаково фізично представлених. Наприклад, звук використовується при вербальних, сигнальних, мелодійних способи передачі інформації.
Викладач повинен намагатися використовувати як можна більше форм і видів передачі інформації для покращення засвоюваності навчального матеріалу. Адже тільки при впливі на різні органи чуття і в різних формах можна «достукатися» до розуму сучасного студента, перенасиченого інформацією. Різноманітність інформаційних (медійних) способів також дуже важливі для виховної частини освітнього процесу.
Пропоную розглянути наш досвід використання різних форм інформаційних технології у навчальної і виховної роботі.

Найсучасніші — це комп'ютерні технології та інтернет. У нашому навчальному закладі ще в 1998 р. був створений і розміщений інтернет-сайт. Тоді це було в новинку, але актуально для нас, тому що в нас навчалося багато іноземних студентів. З тих пір інтернет представництво технікуму неодноразово видозмінювався і множилося. Сьогодні активно працюють і розвиваються декілька сайтів різних напрямків: загальнодоступний офіційний і неофіційний сайт-блог, локальний загальний, кілька індивідуальних сайтів викладачів.
Наповнення сайтів відповідає їх призначенню — PR, навчальні матеріали, інтерактивна складова (тестування, форми зворотного зв'язку тощо). При створенні сайтів доводиться враховувати сучасний тренд переходу на мобільні пристрої для роботи в інтернеті. Останнім часом, нажаль, доводиться відмовлятися від поширених соціальних мереж через їх зайвої політизованості, хоча функціонують наші сторінки у багатьох, зокрема в Google+. Почали активно використовувати нові месенджери (напр. Telegram) для оперативного спілкування та обміну документами та зображеннями.
Нещодавно, з дотриманням усіх програмних вимог і канонів, були створені статті про технікум у російській та українській розділах всесвітньої інтернет-енциклопедії Wikipedia. У планах створення англомовної статті.
Гарною підмогою для організації і підвищення рівня позаурочної роботи служить інтернет-фотогалерея, яка існує 10 років, і яку переглядали вже більше мільйона разів. Також давно існує, містить сотні відеороликів і активно поповнюється відеотека на відомому ресурсі Youtube і, частково на Vimeo.
В навчальному процесі та адмініструванні впроваджено відкрите вільне програмне забезпечення - операційні системи, прикладні програми, які, крім економічної складової, демонструють студентам морально-етичну основу відмови від контрафактних програм.
Стало буденним активне використання інтерактивної дошки, мультимедійних проекторів, звукового обладнання, які, в сукупності з комп'ютерною технікою, відкривають широкі можливості представлення різної інформації.
Але не тільки інтернет-технологіями наповнена інформаційна робота в технікумі. Для виховання колективного духу і приналежності до загальних справ навчального закладу важливі традиційні символічні атрибути: логотип (герб), прапор, акронім, гімн. Практично всі ці символи були самостійно розроблені і використовуються, не прижився тільки гімн.
Застосовуються досить оригінальні види організаційної та навчальної інформації. Так, більше 20 років тому була створена і функціонує в даний час автоматизована система подачі мелодійних сигналів початку і закінчення занять. Звучання і підбір мелодій є «фірмовим» знаком навчального закладу. 
Цікава форма застосована для залучення уваги студентів до основного предмету — хімії. На кожній сходинці сходового прольоту нанесені хімічні формули та пояснення до них. В якості дизайнерського елемента на колони у вестибюлі нанесені QR-коди, які в сукупності в стислому вигляді містять 100-річну історію нашого навчального закладу.
Наведена лише мала частина прийомів, форм і методів використання інформації. Кожен викладач розробляє і застосовує свої методики подання інформації як на заняттях, так і в позаурочний час.
Камнєв Микола Миколайович, викладач